Checklista

Checklista

checklista

Checklista 

Zarówno Ty, jak i Twoi współpracownicy potrzebujecie konkretnych procedur, czyli instrukcji wykonywania każdego powtarzającego się zadania. Dzięki temu wprowadzicie automatyzacje w waszej firmie i nie trzeba już będzie za każdym razem wymyślać kola na nowo. Niejednokrotnie przedsiębiorcy wypowiadają się negatywnie o swoich pracownikach. Mówią, że pracuje dla nich banda idiotów, którzy nie potrafią zrobić najprostszych rzeczy. Oczywiście nie twierdze, że nie ma na tym świecie ludzi, którzy mają jakiś taki magiczny talent do spartaczenia każdego zadania.

Każdy z przedsiębiorców od czasu do czasu musi zwolnić pracownika, który nie nadaje się do danej pracy. Paradoksalnie, najczęściej wcale nie chodzi jednak o to, że dany pracownik jest „idiotą”, tylko że pracownik przyjął się do pracy w miejscu niezgodnym z jego pasją, zainteresowaniami i misją życiową. W ten sposób zaczyna się tam dusić, a to z kolei prowadzi do upadku efektywności. Gdybyś kazał mi dziś zostać maklerem giełdowym, najprawdopodobniej zdołałbym bardzo wiele zawalić w takiej pracy, pomimo że na co dzień jestem człowiekiem bardzo konkretnym.

Stałoby się tak dlatego, że nuda, która przytłoczyłaby mnie w takiej robocie, doprowadziłaby do fatalnych rezultatów. W większości przypadków skuteczność Twoich pracowników, jak i Twoja własną, można drastycznie zwiększyć przez jedną bajecznie prosta technikę, czyli przez wprowadzenie „checklisty”.

Checklista to nic innego, jak lista rzeczy do odhaczenia.

W kilku szpitalach w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badanie, które polegało na tym, że obserwowano, w jaki sposób lekarze przygotowują się do operacji. Standardowo mieli wykonywać pięć zupełnie rutynowych czynności przejściem do zabiegu. Wśród tych czynności było m.in. umycie rąk specjalnym płynem, założenie maski i trzy inne czynności. Wydawałoby się, że chirurdzy z kilkunastoletnim doświadczeniem nigdy nie zapominają żadnej z wymienionych czynności przy przygotowywaniu się do swojej codziennej pracy. Tymczasem wyniki badania były nie tylko zaskakujące, ale i smutne. Okazało się bowiem, że średnio lekarze wykonywali trzy z pięciu absolutnie niezbędnych czynności higienicznych.

Lista zadań 2021

Lista zadań

Gdy wprowadzono im checklisty i każdy lekarz musiał odhaczać na kartce, że umył ręce i założył maskę, okazało nie tylko, że wszyscy lekarze wykonują wszystkie pięć czynności, ale też, że w ich szpitalach spadły do zera przypadki zakażenia gronkowcem czy też innymi chorobami, wynikającymi bezpośrednio z nieodpowiedniej higieny. Czy rozumiesz powagę sytuacji? Chcę powiedzieć Ci, że przez wprowadzenie głupiej kartki, na której profesjonaliści z wieloletnim stażem mieli długopisem odhaczać wykonanie oczywistych czynności, które każdy z nas zapamiętałby w ciągu minuty, kilkudziesięciu pacjentów rocznie przestało umierać w szpitalach w wyniku zakażenia gronkowcem. To szokujące!

W jakiej formie zrobić Checklistę?

Taka checklista może polegać na tym, że kopiujesz listę rzeczy, które masz wykonać do nowego dokumentu i po prostu kasujesz każdą rzecz, która już wykonałeś. W ten sposób działasz do momentu, aż wyzerujesz listę. Oczywiście równie dobrze możesz wydrukować taką listę i skreślać długopisem te rzeczy, które już wykonałeś. Obydwa sposoby są bezwzględnie skuteczne.
A propos pakowania. A czy zdarzyło Ci się kiedyś znaleźć się w innym kraju i zauważyć, że zapomniałeś spakować jakiejś ważnych rzeczy? Nagle okazało się, że nie masz kapci, pasty do zębów albo nawet majtasów. Co wtedy? Najpierw nerwy, a potem szukanie po sklepach i przepłacanie.

to do

TO DO

 

 

Tak oto wróciłeś z Hiszpanii z nowymi kapciami za 20 € i masz teraz w domu dwie pary. Tylko że nie jesteś krową, która ma dwie pary nóg. Twój wydatek poszedł na marne. Jest to wydatek również czasowy, ponieważ trzeba było biegać po marketach, zamiast spędzać wesoło czas na plaży. Dlatego też od lat mam checklistę wszystkich rzeczy, które potrzebuje spakować na wyjazd. Przed każdą wycieczką kopiuję taką listę do nowego dokumentu i kasuję z niej po kolei każdą rzecz, która przygotowałem do wzięcia. Tym samym okazuje się, że nigdy nie zapominam niczego. Oszczędzam czas, nerwy, pieniądze i dobry stan psychiczny.

Jakie zastosowanie chcecklista ma w firmie?

Podobnie jak strategia 3 minut Checklista jest potężnym narzędziem. Dlatego pamiętaj, że wszystkie zadania rutynowe, które się powtarzają, powinny mieć konkretna checklistę rzeczy do zrobienia. Jeśli Twój pracownik ma listę siedmiu kroków do wykonania i w dodatku ma zaznaczyć krzyżykiem każdy wykonany krok, to nie ma już możliwości, by coś pominął – chyba, że zrobi to celowo na złość Tobie. W każdym innym wypadku, nawet całkowicie przeciętny pracownik, będzie wykonywał wszystko tak, jak tego od niego oczekujesz. I Ty również będziesz wykonywał swoje zadania tak, jak tego od siebie oczekujesz.

Twoje zadanie na teraz to wziąć zadania, które cyklicznie się powtarzają i stworzyć checklistę dla tych właśnie zadań. Poniżej zamieszczam takową z możliwością pobrania: Checklista

STRATEGIA 3 MINUT

METODA KAIZEN

 

Dodaj komentarz